Tio små moppepojkar.

Förra veckan började en mycket trevlig helg, följd av en inte riktigt lika behaglig vecka. På lördagen var det julmarknad i gamla stan och finmiddag på Djurgårdsbrunn. Mycket trevligt!

På måndag slog verkligheten tillbaka och med den tentaplugg. I alla fall så mycket jag kunde klämma in. När jag på torsdagen se n gick och letade en plats i tentasalen var jag helt inställd på att skriva ett U. Även om onsdagen hade varit väldigt givande pluggmässigt så kände jag mig långt ifrån redo. Töntigt nog såg jag ett speciellt ID:nummer på en tenta som jag har starka känslor inför och det kändes lite som ett tecken. Kanske, ja kanske skulle jag få det där miraklet. När klockan slagit och tentatiden rullade bläddrade jag igenom frågorna och ännu mer hopp flöt upp i mig. Det här kan gå! Hur det faktiskt gick får jag inte veta än på tio dagar, men jag lämnade salen med mer självförtroende än vad jag hade när jag gick in.

Allting har dock fått mig att fundera. Visst har det sagt att det är långt från alla som klarar sig igenom de fem åren. Att det knoppar av och att klassen inte är så stor när det väl är examensdags. Det har dock alltid känts så diffust fram tills nu. Det har blivit en realitet att vissa kommer tröttna, ta en paus eller helt enkelt inte palla trycket. Hur som helst kommer trevliga människor att försvinna. Är jag en av dom? Just nu känns det inte så – jag är sjukt motiverad då det är lite av min sista chans, men ingenting är någonsin skrivet i sten (utom kanske runor, och annan gravyr). Sanningen är dock den att vem eller vilka som än försvinner så kommer det att lämna märkbara hål när föreläsningssalarna blir allt tommare.

Hallå psykstudenter tänk på vad ni gör! Hallå psykstudenter tänk på hur ni kör!

Tjoflöjt!

Leave a Reply

