Nanos Gigantum Humeris Insidentes

Det har sagts om vetenskap och kulturell evolution att vi är “dvärgar ståendes på jättars axlar”, vilket jag tycker är en väldigt träffande allegori. Det handlar om att alla mänsklighetens kulturevolutionella framsteg är kumulativa. Först väsnas vi, sen pratar vi, sen skriver vi, sen skickar vi brev, sen trycker vi böcker, sen sänder vi radio och TV och till slut skriver vi bloggar om hur det är att studera till psykolog. Själv har jag inte uppfunnit någonting av dessa ting, och vi kan vara säkra på att ingen av de senare kommunikativa uppfinningarna skulle kunna uppfinnas från scratch inom tidsramen av endast en generation*. Dagens uppfinnare, vetenskapsmän och skapare är alltså som dvärgar som ser längre än sina förfäder, men bara för att de kan stå på sina förfäders kunskap som byggts upp över tidsåldrar (jättar).

Varför kom jag att tänka på detta just idag? Kanske för att vi om två dagar har tenta inom grundläggande evolutionsteori. Uttrycket har snurrat i min hjärna under dagen, men jag var osäker på vad det egentligen betydde. Nu vet jag!
“Nu vet jag”, en annan känsla som återkommit under dagen. Det här med grupp-plugg is the shit! En liten del av mig känner som att jag fuskar som tar till vara mina klasskamraters dyrbart förskansade kunskap på samma sätt som en vampyr tar till vara en ung jungfrus röda blodkroppar, men sen tänker jag att mer kunskap aldrig är dåligt, och att delad kunskap faktiskt är dubbel kunskap. Då känns det bättre

Jag har än inte vett att vara nervös inför tentan. Två veckor är alldeles för kort tid för att riktigt fatta situationens allvar tror jag. Jag åter kommer med paniken imorgon kväll!

Tjoflöjt!

*Inte heller äppelpaj kan vi göra från scratch utan att först skapa universum, (enligt Carl Sagan) och det tar ju lite längre tid än en generation…

Leave a Reply

