SAD

Nu ska jag inte påstå att jag lider av SAD (seasonal affective disorder), och jag har nog aldrig riktigt gjort det till den grad att man skulle kunna sätta en diagnos, men nog har jag alltid varit så där extra lågmäld och butter när grönt byts till gult och rött, sand mellan tårna byts mot våta strumpor och solbrännan slipas bort av bitande höstvindar. Eller så var det i alla fall i mina äldre tonår och ett tag in på de 20plussen (låt oss säga 23-24), inte så mycket längre.
Jag kommer aldrig att bli något stort fan, men jag har insett att det finns ganska bra saker även med denna tid på året. En liten lista:

1. En bra ursäkt till att vara inomhus utan skuldkänslor.
2. En varm kopp/termos/pappmugg med kaffe i frusna händer.
3. Att kunna sova med täcka utan att svettas som men gris (varsågoda för den mentala bilden).
4. Monstertofflor!
5. Höstpromenader är faktiskt ganska uppfriskande, speciellt om man kan följa upp dom med ett varmt bad.

Högst ovetenskapligt, men ändå en del av det som gör hösten “tolerabel”.
Att sen vissa dansat glädjedans i slutet av sommaren för att “snart är det höst!” kommer jag aldrig ha empati för. Det är högst abnormalt beteende!

Tjoflöjt!

Leave a Reply

