Bananskalsgenvägen

Det är häftigt att börja plugga igen, och det känns bra att ta till vara den på den chans det ändå är. Ändå är himlen inte helt fri från orosmoln.

Jag har aldrig varit bra på första intryck, och nu ska jag träffa en massa nytt folk än en gång som jag kommer tillbringa en hel del av min framtid tillsammans med. Det är dock inte samma situation jag suttit i tidigare då jag känner jag mig mer bekväm i mina egna kläder nu än tidigare och har min familj att luta mig mot för moraliskt stöd.

Men så har jag funderat på om de kommer tycka att jag är gammal och dum. Det här är elever som nyss gått ut gymnasiet med  så gott som MVG rakt igenom, så stövlar jag in där med knappt medelmåttiga, över ett decennium gamla betyg, tack vare ett gott resultat på ett prov. ETT PROV som framöver dessutom revideras och ändras så jag skulle aldrig kunna skriva om det och få i närheten av lika gott resultat.

Men sen tänker jag: FUCK IT, det är klart att jag tar den här! Det här är min chans att skapa en ännu tryggare framtid för mig och min familj, och en otroligt spännande karriär! Spolingarna får kliva åt sidan. (eller så ska vi väl i och för sig jobba ihop, iallafall tills utbildningen är över, men ändå) Det där med åldern förresten. Jag var inne och kollade på antagningsstatistiken och det verkar som att vi blir några stycken i min ålder och kanske till och med äldre så det är en non-issue även det.

Som en sista fotnot vill jag råda alla som funderar över framtiden att ge högskoleprovet en chans… man vet aldrig vad det kan leda till och det skadar ju inte att testa!

 

Tjoflöjt!

Leave a Reply

